Odpowiedzialność podczas kradzieży karty płatniczej

W dzisiejszych czasach karta płatnicza jest o wiele bezpieczniejsza niż noszenie przy sobie gotówki, ale nawet w przypadku kart płatniczych są bardzo częste przypadki kradzieży bądź zagubienia instrumentu płatniczego. Plusem jest to, że takowa sytuacja nie wiąże się z utratą wszystkich pieniędzy zgromadzonych na rachunku.

Więc można zadać sobie pytanie: Jaka obowiązuje odpowiedzialność podczas kradzieży karty płatniczej? Odpowiedź na to i inne pytania znajdziesz w tym wpisie na moim blogu. Dowiesz się, na jaki numer zadzwonić i gdzie zgłosić fakt utraty karty. Faktem jest że większość z nas nosi najpopularniejsze na rynku karty debetowe. Są to plastiki standardowo wydawane do rachunku osobistego po jego otwarciu w banku.

Twoje obowiązki jako posiadacza karty

Przed wpadaniem w panikę sprawdź czy na pewno nie masz przy sobie tego instrumentu płatniczego. Wielu klientów zgłasza utratę, po czym znajdują swój plastik w innej przegrodzie portfela, kieszeni spodni albo lezącą w mieszkaniu w szufladzie. Upewnij się czy na pewno ją zgubiłeś. Najważniejszym z pierwszych kroków jest zgłoszenie zaginięcia karty debetowej albo kredytowej do banku. Banki (od zawsze) w tworzonych regulaminach, ale też w przepisach prawnych (na przykład Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o usługach płatniczych) nakładają na użytkownika karty płatniczej wiele obowiązków, min. takie jak:

  • podpisanie karty we właściwym miejscu,
  • właściwe przechowywanie karty płatniczej,
  • niezwłoczne zgłoszenie wydawcy utraty bądź zniszczenia karty płatniczej.

Niezwłocznie zgłaszaj utratę plastiku

Na zgłoszenie o zaginięciu karty płatniczej jest kilka metod, poprzez udanie się bezpośrednio do placówki banki, zadzwonienie pod wskazany numer banku czy też skorzystać z numeru alarmowego. Każdy wydawca karty powinien dać gwarancję swojemu nabywcy możliwość całodobowego umożliwienia zgłoszenia utraty instrumentu płatniczego.
Uniwersalnym numerem telefonicznej infolinii w Polsce, służącym do zgłaszania utraty karty w każdym polskim banku jest +48 828 828 828.

Bank poniesie część kosztów

Czasami zdarza się tak, że od momentu, gdy właściciel karty ją utraci i zastrzegą kartę złodziej zdąży przeprowadzić kilka transakcji. Obecnie jest to o wiele łatwiejsze, przez możliwość zbliżeniowego regulowania rachunków. W takim wypadku zawsze obciążają klienta do kwoty o równowartościach: 150 euro – przy płatnościach z użyciem PIN-u, 50 euro – przy płatnościach zbliżeniowych. Co to oznacza? Oznacza to, że w sytuacji, gdy do momentu zastrzeżenia karty zniknie przykładowo tysiąc złotych wskutek dokonywania wielu płatności zbliżeniowych (takich bez użycia PIN-u), wystawca karty odda klientowi kwotę pomniejszoną o równowartość 50 euro, czyli około 790 złotych.

Odpowiedzialność posiadacza karty i ubezpieczenie

Uwaga! Należy pamiętać, że w sytuacji, gdy karta została udostępniona osobie trzeciej, odpowiedzialność wydawcy za transakcje przez nią przeprowadzone zostają ograniczone. Jeżeli do operacji doszło z winy posiadacza/użytkownika karty – jeśli nie dopełni on ciążących obowiązków, kwota ograniczenia nie obowiązuje. Bank odmówi zwrotu części środków, jeżeli uzna, że nie właściwie zabezpieczyłeś ten instrument płatniczy przed osobami trzecimi. Zwłaszcza wtedy, kiedy transakcje kartą miały miejsce z użyciem Twojego numeru PIN. Pamiętaj, że bank na pewno to sprawdzi, więc nie kombinuj.
Aktualnie banki w pewien sposób zabezpieczyły się (ale też i klientów). Oferują również możliwość wykupienia ubezpieczenia na wypadek utraty instrumentu płatniczego, dzięki temu zostaje obniżona odpowiedzialność klienta banki za zdarzenie mające miejsce przy np. kradzieży. Ubezpieczenie nie jest wymagane ale przydaje się w sytuacjach kryzysowych.

Dodaj komentarz