Popraw wydajność pracy

Czy zastanawiałeś się kiedyś ile czasu usieka Ci pomiędzy palcami? Dlaczego innym wykonanie tych samych czynności zajmuje mniej czasu? Są po prostu bardziej wydajni. Zwiększenie wydajności pracy to kluczowy element w dzisiejszych czasach, który zapewnia przewagę nad konkurencją. Czas nie jest z gumy i nie da się go rozciągnąć. Doba ma 24 godziny i tego nie zmienisz. Możesz jednak podnieść swoją efektywność, aby pracować bardziej wydajnie. Podpowiem Ci jak to zrobić.

Określ swoje słabe strony

Zacznij od określenia swoich słabych stron. Obserwuj siebie samego podczas całego dnia pracy. Tak abyś mógł wychwycić momenty, w których Twoja wydajność spada. Być może pojawiają się czasowe trudności, które możesz przezwyciężyć w inny sposób. Przykładowo pracując na komputerze, być może ograniczają Cię błędy w systemie informatycznym. Spróbuj go przeinstalować lub znaleźć aplikację, która pozwoli Ci być bardziej efektywnym i zarabiać więcej pieniędzy.
Najcięższe zadania realizuj w czasie, kiedy jesteś najbardziej produktywny. Zwykle są to przedpołudniowe oraz południowe godziny w ciągu dnia.

Planuj i realizuj zadania

Dużo łatwiej jest wykonywać systematycznie czynności, jeżeli wcześniej odpowiednio je zaplanujesz. Stwórz listę zadań do zrobienia na dany dzień. Tak, aby Twój umysł nie miał czasu na błądzenie. Postaraj się wyznaczyć określona ilość minut na każde zadanie i rozliczać się z tempa prac przed samym sobą. Jeżeli czynność jest skomplikowana i wymaga większej ilości czasu podziel ją na etapy. Systematyczna realizacja każdego z nich da Ci poczucie kontroli nad wykonywaną pracą. Nie obciążysz umysłu nadmiarem zadań, lecz wprowadzisz porządek w kolejnych, wykonywanych po sobie czynnościach. Możesz wykorzystać w tym celu terminarz, duży kalendarz osobisty albo odpowiedni program komputerowy. Wybór zależy od Twoich preferencji.

Przestań być pedantyczny

Jeżeli charakter pracy togo nie wymaga, nie musisz dopieszczać każdego zadania. Przykładowo formatowanie i żmudne dopracowywanie kolorów tabelek w Excelu nie jest przecież istotniejsze od treści, którą mają prezentować. Zwłaszcza, gdy Twój przełożony, kontrahent albo inny odbiorca treści nie wymaga pedantycznej wręcz skrupulatności. Zaoszczędzony w ten sposób czas zagospodarujesz w inny, bardziej produktywny sposób.

Usuń rozpraszacze z otoczenia

Sprawdzonym sposobem na zwiększenie efektywności jest usunięcie wszystkich „rozpraszaczy” z otoczenia. Jeżeli podczas pracy masz włączony telewizor albo radio, wyłącz je. Niepotrzebnie zajmują część Twojej uwagi i ograniczają koncentracje. Podobnie jest z pracą na komputerze i jednocześnie uruchomioną pocztą, Facebookiem albo komunikatorem internetowym. Pojawiające się wiadomości odwracają Twoją uwagę od wykonywanego zadania. Odrywasz się, zaczynasz czytać przychodzącą wiadomość i czasami na nią odpowiadasz. Gubisz w ten sposób wątek i trudniej jest Ci wrócić do zadania. Spokojnie, na ważne wiadomości e-mail zdążysz odpowiedzieć nieco później. Zwłaszcza pracując jako freelancer musisz mieć ten aspekt pod całkowitą kontrolą tak, aby nic dodatkowo Cię nie rozpraszało.

Wyznaczaj priorytety

Planując szybko zauważysz, że nie jesteś w stanie zrealizować wszystkich zadań sam. Doba ma 24 godziny i nie da się jej rozciągnąć. Musisz przecież mieć czas również na odpoczynek, rodzinę, obowiązki domowe oraz rekreację. Zacznij wyznaczać sobie priorytety. Tak, aby najpierw realizować najistotniejsze zadania a następnie średnio ważne. Te najmniej istotne możesz przecież wykonać nieco później. Przykładowo w czasie, który wygospodarujesz zwiększając swoją dotychczasową efektywność pracy. Nie mam tutaj na myśli odwlekania w stylu przekładania wszystkiego na jutro. Zrozum, że nie jesteś robotem i nie dasz rady nigdy zrobić wszystkiego, zwłaszcza, jeżeli jesteś osobą bardzo ambitną. W pierwszej kolejności wykonuj najważniejsze zadania, aby później, gdy jesteś bardziej zmęczony zrealizować te najprostsze.

Dodaj komentarz